Oldalak

Laman

2013. január 20., vasárnap

Bloggerina dögös laptopja



Keresik az ország legjobb “női blogger”-ét. Mert hisznek a blog közösségteremtő erejében, és mert a nők “más szemmel látják a világot”. Ha már látószerv, a pályázati kiírást olvasva hol kikerekedett a szemem, máshol összehúztam a szemöldökömet, aztán meg csak pislogtam.
Először is szeretném leszögezni, hogy a kezdeményezés tetszik;  blogolni jó, ha sok nő blogol, az is jó, ha pedig ezt fel- és elismerik, az a legjobb.
Másodjára viszont, még mindig a látószervnél maradva; a pályázat kiírói bizony szemüvegesek. A lencsét, amit az orrukon hordanak, és amin keresztül látják a világot, úgy hívják, hogy androcentrizmus. A férfi tapasztalatok, gyakorlatok, értékek és gondolatok “semleges”-nek látszódnak rajta keresztül, a nők pedig ehhez képest devianciaként; az “alapbeállítás”-tól való eltérésként határozódnak meg. Például a blogger az férfi. Ahogy a politikus, meg a postás, de úgy általában az ember is. Ehhez képest vannak például “női politikusok”, “női választók”, “női olvasók”. És jelen esetben “női bloggerek”, azaz bloggerinák (Csak zárójelben: nem a pályázat kreálta a kifejezést, rákeresve meglehetősen sok találatot ad. Ezeknek az oldalaknak a tartalomelemzése nagy feladat lenne, itt most csak egy roppant elnagyolt, felszínes, de markáns első benyomást rögzítenék, miszerint szemetszúrtak a “makeup”, “beauty”, “fashion” tematikájú oldalak.)
A helyzet az, hogy mindannyian szemüvegesek vagyunk. Aki nem  hiszi, cserélje ki a pályázati kiírásban a női-t férfire, és figyelje meg, hogy hangzik így a felhívás: “Keressük az ország legjobb férfi bloggerét. Hiszünk a blog közösségteremtő erejében és különös figyelmet fordítunk a férfiakra, hiszen más szemmel látják a világot.”
A pályázati kiírás stílusát tekintve meglehetősen sztereotipikus csomagolásban akarja eladni magát. Kifejezetten „nőcis“ színvilág (rózsaszín-pink dominanciája), a képen blogoló női sziluettek nagymellűek, hosszúhajúak, fülbevalósak, karcsúak, miközben a reklámbannerben Júliát látjuk, aki lefogyott 22 kilót. No és amiért érdemes a megmérettetésen indulni; egy dögös laptop. Ez a jelző ugyan semmi érdemit nem közöl a munkaeszköz karakterisztikájáról, de legalább illik a blogoló sziluettekhez. (A korrektség kedvéért: a kiírás részleteiben megadják a laptop pontos típusát is.)
Pozitív zárásként álljon itt még egy mondatot a pályázat szövegéből:  „A nők szavának, legyen az kimondott vagy leírt gondolat, ereje van.“  Ez egy fontos és jó mondat, azzal a kiegészítéssel, hogy nem a férfiakéhoz képest, hanem amellett kell, hogy ereje legyen. Egyenrangúan. Hajrá bloggerek! 
ez nem a nyeremény, hanem a blogger dögös laptopja :-)

3 megjegyzés:

  1. nem lehet ezt objektíven eldönteni ? Olvasottság, kattintásszám alapján ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szerintem nem, például pont azért, amit a Nőkért.hu-n olyan okosan leírtak! (alább belinkeltem)

      Törlés
  2. szívemből szól: http://nokert.hu/index.php/aktualis-hirek/szerkesztsegi-hirek/1131-ni-blogger-kerestetik

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.