Keresik az ország legjobb “női blogger”-ét. Mert hisznek a blog
közösségteremtő erejében, és mert a nők “más szemmel látják a világot”. Ha
már látószerv, a pályázati kiírást olvasva hol kikerekedett a szemem, máshol
összehúztam a szemöldökömet, aztán meg csak pislogtam.
Először is szeretném leszögezni, hogy a kezdeményezés tetszik; blogolni jó, ha sok nő blogol, az is jó, ha pedig
ezt fel- és elismerik, az a legjobb.
Másodjára viszont, még mindig a látószervnél maradva; a pályázat
kiírói bizony szemüvegesek. A lencsét, amit az orrukon hordanak, és amin
keresztül látják a világot, úgy hívják, hogy androcentrizmus.
A férfi tapasztalatok, gyakorlatok, értékek és gondolatok “semleges”-nek
látszódnak rajta keresztül, a nők pedig ehhez képest devianciaként; az
“alapbeállítás”-tól való eltérésként határozódnak meg. Például a blogger az férfi.
Ahogy a politikus, meg a postás, de úgy általában az ember is. Ehhez képest
vannak például “női politikusok”, “női választók”, “női olvasók”. És jelen
esetben “női bloggerek”, azaz bloggerinák (Csak zárójelben: nem a pályázat kreálta
a kifejezést, rákeresve
meglehetősen sok találatot ad. Ezeknek az oldalaknak a tartalomelemzése nagy
feladat lenne, itt most csak egy roppant elnagyolt, felszínes, de markáns első
benyomást rögzítenék, miszerint szemetszúrtak a “makeup”, “beauty”, “fashion”
tematikájú oldalak.)
A helyzet az, hogy mindannyian szemüvegesek vagyunk. Aki nem hiszi, cserélje ki a pályázati kiírásban a
női-t férfire, és figyelje meg, hogy hangzik így a felhívás: “Keressük az ország legjobb férfi bloggerét. Hiszünk a blog
közösségteremtő erejében és különös figyelmet fordítunk a férfiakra, hiszen más
szemmel látják a világot.”
A pályázati kiírás stílusát tekintve meglehetősen
sztereotipikus csomagolásban akarja eladni magát. Kifejezetten „nőcis“
színvilág (rózsaszín-pink dominanciája), a képen blogoló női sziluettek
nagymellűek, hosszúhajúak, fülbevalósak, karcsúak, miközben a reklámbannerben
Júliát látjuk, aki lefogyott 22 kilót. No és amiért érdemes a megmérettetésen
indulni; egy dögös laptop. Ez a jelző ugyan semmi érdemit nem közöl a
munkaeszköz karakterisztikájáról, de legalább illik a blogoló sziluettekhez. (A
korrektség kedvéért: a kiírás részleteiben megadják a laptop pontos típusát is.)
Pozitív zárásként álljon itt még egy mondatot a pályázat szövegéből:
„A nők szavának, legyen az kimondott vagy leírt gondolat, ereje van.“ Ez egy fontos és jó mondat, azzal a
kiegészítéssel, hogy nem a férfiakéhoz képest,
hanem amellett kell, hogy ereje
legyen. Egyenrangúan. Hajrá bloggerek!
![]() |
ez nem a nyeremény, hanem a blogger dögös laptopja :-) |
nem lehet ezt objektíven eldönteni ? Olvasottság, kattintásszám alapján ?
VálaszTörlésszerintem nem, például pont azért, amit a Nőkért.hu-n olyan okosan leírtak! (alább belinkeltem)
Törlésszívemből szól: http://nokert.hu/index.php/aktualis-hirek/szerkesztsegi-hirek/1131-ni-blogger-kerestetik
VálaszTörlés