Beszélgettünk “Pornó+Nők”
témában a Spájzban. Mivel a szó
elszáll, az írás – ahogy ezzel gyakran fenyegetnek a webkettes világban –
megmarad; írok.
Először egy szubjektív, de becsületes küzdelmek eredményeként
létrejövő reflexiót; elmondom, mi történt velem és Mérő Vera Pornográcia című
könyvével. Kezdtem az elején, ami a feminizmusról igyekezett összefoglalást
adni a pornó témáján messze túlmutatóan. A történeti fejtegetés olvasását feladtam azon a ponton, ahol a “harmadik hullámos feminizmus”
ikonjaiként a “Szex és New York” főszereplőit jelöli meg. Jaj.
De mondom, hogy becsületes vagyok, és nem adtam fel azért ilyen könnyen,
meg aztán tiszteljük meg a beszélgetőpartnert a témához kapcsolódó művének
tanulmányozásával. Nos bevallom, ettől kezdve viszont ugráltam. Na nem az örömtől,
hanem a könyv fejezetei között, remélve mindig a jobbat. Aztán a kisebbik rosszat. Végül már csak a
megúszásra játszottam.
Az evolúciós pszichológiai eszmecsere részen stílszerűen egy bakugrással átjutottam, ha már őzekről – ugyan csak az “emlős alapelvek" illusztrálására - is van
szó benne. Az
interjúban kérdezett evolúciós pszichológiai szakértők finoman és
mértéktartóan, de a férfiak javára döntenék el a kérdést, ami a pornófogyasztás
gyakoriságát illeti, miközben a könyv szerzője többször nekifutva próbálja kicsikarni
belőlük, hogy a pornófogyasztás egy adaptív viselkedés lehet a nők számára is.
Emellett érvként idézi saját kérdőíves kutatását, amiben az önként, anonim,
online módon válaszoló mintegy 135 nő háromnegyede igennel felelt a kérdésre, néz-e
pornót. (Megjegyzendő, hogy az egyik kutató szakember itt finoman céloz is az
ilyen típusú kérdőíves adatok komolytalanságára, ám a szerző homlokzatát ez
összességében mit sem veszélyezteti.)
Ami a saját kutatását illeti, egy érdekes,
kvalitatív, feltáró vizsgálat is lehetne, amennyiben arra vállalkozna vele,
amire az alkalmas. Mondjuk hogy az önként válaszoló – a pornóhoz feltételezhetően
nem semleges attitűdje okán motivált – nők által mondottakat elemzi. Ezt valamelyest
meg is teszi, bár jobbára inkább idézeteket sorol oldalakon át, ezekben legalább lehet mazsolázgatni. Egy szakdolgozat elővizsgálatának remek lehetne, amennyiben a kapott válaszokat érdemben is feldolgozza, és erre
épít egy valóban tudományos igényességű, szisztematikus adatgyűjtést.
Mi van még? Az empirikus adatok böngészése közben felbátorodtam, és
legyőzve régről megalapozott averziómat, mégis csak nekivágtam a Soma MamaGésa fejezetnek
is. Itt megtudtam többek között, hogy Györgyi – önjelölt pszichológusként –
“lelki wellness” foglalkozásokat tart, ahol a “saját punci megismerése”
kulcstéma, például úgy, hogy dícsérő verseket írnak a résztvevők a szóban forgó
testrészükhöz (felőlem! :-)). A
kiegyensúlyozottság elvén ezt kiegészíti “péniszológiai ismeretek”-kel (hát jó).
Aztán kicsit még pislogtam a - szigorúan wellness szállókban lebonyolított!
- foglalkozások tematikáján, miszerint
saját születésüket eljátszatva terapizálja Soma a nőket. (Érdekelne, milyen képzettsége
van hozzá, de maradjunk abban, hogy költői a kérdés). Aztán mikor a leszbikus pornó problémájaként
(t.i. hogy unalmas) azt jelöli meg, hogy “hiányzik belőle a férfienergia”,
akkor tulajdonképpen feladtam, és anál upsz, akarom mondani annál a mondatnál
hagytam el a fejezetet amikor is a könyv szerzője – ha jól értem – a profi
pornószereplők “szellemi együttműködéséről” beszél, amiről úgy gondolja, hogy a
“radikális feministák” szerint ez lealacsonyítja a nőket. No itt besokalltam a sötét
boszorkányként sokadszorra előkerülő “radikális feminista” feletti, ezúttal
Somával közös fejcsóváláson.
De most komolyan. Unalmas ez a koncepciózus ismételgetése annak a
képnek, miszerint itt vannak a “radikális feministák”, akikről azt kell tudni,
hogy a férfiaknál már csak a pornót
gyűlölik jobban. Rendkívül zavaró továbbá, hogy a (neurotikus) férfiellensség
gondolatát következetesen társítja a feminizmussal általában. Lehet, hogy az
önképéhez fontos, hogy ez ellenében definiálja magát (úgy is mint lelkes női
pornófogyasztót), de az én önképem rémesen viszket már ettől a
durván közhelyes, a tájékozatlanság melegágyán burjánzó sztereotípia-csalántól. Ki is
kérhetném magamnak, de akkor meg egy ágáló feminista lennék. Szóval inkább nem
kérek én semmit, hanem ezen a ponton eldöntöttem, hogy kedves kolléganőm elve
szerint cselekszem (miszerint “túl rövid az élet”), és a könyv további olvasása
helyett inkább iszom egy sört, és megírom ezt a bejegyzést. (Aztán meg hajat
mosok, mert a “zsíros hajú feminista” sztereotípia-fenyegetése is ott lebeg
sötét felhőként rendezetlen hajkoronám felett.)
Általános megvitatás és következtetések, azaz vegyük “tudományosra”
mi is a figurát, de csak egy kicsit. “A gondok ott kezdődnek, hogy a radikális feministák nem tiszta
fogalmakkal dolgoznak.” – írja a szerző. Nos, a labdát vissza kell dobnom, mert
azok a fogalmak, amelyekkel a szerző
dolgozna - mint pl. a gender kutatás vagy a feminizmus - ugyancsak nem tiszták,
már ahogy általa bemutatásra kerülnek. Tömören: elnagyoltak, felszínesek és
pontatlanok. Csak egy példa: a
“radikális feminista” – “szexpozitív feminista” szembeállítás mint
valaminek (minek?) a két végpontja, egy téves dichotómia. Azt monjda továbbá, hogy a
harmadik generációs feministák fel sem tételezik, hogy a nők ne lennének
egyenlőek a férfiakkal. Hát, a szerzőnek nem
csak hogy téves elképzelései vannak, de alapjaiban nem érti a feminizmus
lényegét. Arra ugyanis pont azért és addig van szükség, amíg egyenlőtlenségek vannak.
Ahogyan viccesen szokták is mondani: a feminizmus fő célja, hogy egyszer végre
felszámolhassa saját magát.
A “gender studies” fogalmát illetően is nagyon leegyszerűsítő. Már
amennyiben az létezik így általánosíthatóan – mert valójában egy sokrétű
dolgoról van szó, ahogy például kollégám A Pápa és a gender
esetéről gondolkodva szemléletesen kifejti. Nos, az rendben van, hogy a gender studies “a nemi
különbségekkel, nemi szerepekkel foglalkozik”, ahogy a szerző állítja, ám a
lényege máshol van, amikor is azokat a mechanizmusokat vizsgálja, amelyek
létrehozták és fenntartják ezeket a különbségeket és egyenlőtlenségeket! Többek
között pont az esszencialista (pl. evolúciós biológiai vagy akár a kulturális)
megközelítések kritikáját adva ezáltal, mégpedig nem pusztán “ideológia”-i
alapon, hanem tudományosan, ahogyan más “kritikai” megközelítések is. És bizony
ezért foglalkozhat a nők elnyomásával is (a szerző szerint ezzel nem
foglalkozik).
A társadalomtudomány kutatási területei, megközelítésmódjai és a
módszerei is sokat változtak az elmúlt évtizedekben, többek között a feminista
tudománykritika, tudományfilozófia és ismeretelmélet (hogy mik vannak!)
hatására is. Minderről Kende Anna nagyszerű írását lehet például magyarul is
olvasni, mégpedig egy olyan kötetben, aminek a címe: “Pszichológia és feminizmus. Hogyan alakította át a pszichológia elméleteit, kutatási kérdéseit és
módszereit a társadalminem-kutatás”.)
Szóval a pornó, a feminizmus meg a grácia. Három tömör gondolatban összefoglalom az én tanulságaimat. Egy. Azt a forradalminak nevezhető
követelést, miszerint a nőknek is jár a
szexuális kielégülés, a feminizmus mondta ki és harcol(t) érte, nem pedig a
pornóipar.
Kettő. A saját (női) test
megismerését, elfogadását és szeretetét, sőt “visszavételét” a tárgyiasítástól,
ugyancsak a feminizmus “találta ki” a nők számára, és nem a pornóipar.
Három. Engedjük meg, hogy a nők is
néznek és nézhetnek mainstream pornót. A magam részéről viszont nem hiszem,
hogy ez lenne az a sarkalatos pont, amelyen lábunkat megvetve kimozdíthatjuk a
világot a női szexualitás elnyomó, férficentrikus definiálásának állapotából. (De
még csak abból a normatív elképzelésből sem, hogy a nők nem néznek pornót.) Tabudöntögetőnek
bemelegítésül ajánlom inkább Eve Ensler
gondolatait mondjuk, és Pink zenéjét. Aztán el lehet gondolkodni a “feminista pornó” kérdésén is. Hogy
van-e, és ha igen, akkor meg lehet, hogy mégsincs.
Pornóról különféle feminista álláspontokat lehet még olvasni, például a Nőkért-en (Pornogrációról, feminista pornóról) vagy Csakazolvassa blogján.
Utóirat, avagy a fő tanulság:
Az egyik oktató-kutató kollégám tudományossággal kapcsolatos fontos gondolatát szeretném itt megosztani, amit ennek a könyvnek az apropóján, de azon messze túlmutatóan
fogalmazott meg. Azt mondja – és én mélyen egyetértek vele - hogy a tudományt
művelők felelőssége is, ha fél és/vagy áltudományos írásokon okul az érdeklődő
olvasó, jobb híján. Ezért most itt jelentem be, hogy a felelősségemet én minden
eddiginél súlyosabban átérzem. Ennek az érzésnek jelen bejegyzés megírásán túlmutató további következményei is lesznek. Például hogy még
ebben az évben beindul a VirtuálisEgyetem mindenki számára nyitott gender-kurzusa. Hatalmas médiaszenzációra
mindazonáltal nem számítok a hír kapcsán. Pedig még az is lehet, hogy pornó is
lesz benne.
Ajánlom még a feminista megközelítéshez :
VálaszTörléshttp://nokert.hu/index.php/tudatossagnoeveles/szexualitas/1115-a-ni-gyoenyoer-hianya-a-foeldoen
A szerzőnek (Mérő) amúgy mi a végzettsége ?
Köszönet a remek összefoglalóért - jó lett a cikk, bár a tartalom meg nagyon szomorú.
VálaszTörlésA szürkére emlékeztet, roppant nyomják ezt a vonalat, hogy a nők tömegei hajtsák már bele a fejüket ebbe a legújabb igába, amit a pornográfia mért rájuk, és ami az elmúlt évezredek során legalább nem sújtotta őket. Sőt a szexus hatalma végig az ő kezükben volt és maradt.
Nahát ezt az egyet is sikerült elvenni tőlük a világméretű pornóhullámmal - örüljünk hát együtt, hallelujah !
És amint a csiklókimetszések rituáléját is szigorúan és kizárólag a nőkre testálták, úgy ezen borzalmak írói sem véletlenül és kivétel nélkül nőneműek.
Jó ez a "szexus hatalma" kifejezés!
VálaszTörlésEzzel a "szabadítsuk fel a nőket a pornóval" dologgal az a legnagyobb baj, hogy amikor ez az érvelés van, miszerint a női szexualitást "felszabadítja", ha megengedjük a nőknek is, hogy nézzék, sőt, élvezzék! Ha ez ellen érvelünk, akkor "értelem szerűen" átkerülünk a másik pozícióba, miszerint a mi "prűdségünk" miatt maradnak szegény nők elnyomva... ehhh... :-/
(Mérő Vera tudomásom szerint - a beszélgetésen mondta - a műszakin végzett kommunikáció szakon.)
Egy újabb feminista cikk, amiból semmit nem tudtunk meg azon kívül, hogy az a nő, aki végre megpróbált írni a pornóról magyarúl, az nem jól csinálnja. Pedig tök egyzserű: mivel a nő is ember, ők is felizgulnak a pornóra, emiatt nézik, és használják. Lehet vele helyettesíteni a partnert. Nem nagy ügy. A nőknél a kiábrándultságot az okozza, hogy a pornó nem fizeti az italodat a kocsmában, nem visz haza taxival, másnap nem vesz mozijegyet, satöbbi. Emiatt a pornó soha nem lesz olyan népszerű, mint a Férfiak között, akik viszont a pornóval komoly összeget tudnak megtakarítani.
VálaszTörlésEbből a'feminista cikkből' az értő olvasó elég sokat megtudhat, pláne, ha utánaolvas a témának azokon a linkeken is, amikre a cikk hivatkozik. A 'nők' vs. 'Férfiak' (miért is nagy F?) közötti különbségtevés a pornóval kapcsolatban szimpla szexizmus, abból is a rosszindulatú fajta.
VálaszTörlésEgy remek újabb elemzés: http://sajatszoba.hu/elvezzuk-ezert-jo-kritikus-szemmel-a-pornorol-es-a-pornograciarol/
VálaszTörlés