V-DAY BUDAPEST 2013 |
Nem, én ezt nem akarom látni. Szerencsére
mindent észrevenni magamtól úgysem tudok, információ-túlcsordulás meg a bőség
zavara, ugye. De hát több szem meg többet lát, kedves ismerőseim lelkesen
gyűjtik a “nekem való”-nak gondolt ügyeket. De nem, akkor sem, sőt, fejemet a
homokba. Ürügyül gyorsan eltűntem inkább az újonnan bevezetett online tanulmányi
rendszer átláthatatlan tereiben; indul az új félév, kötelességtudóan
adminisztrálok. Mentségemre szóljon továbbá, hogy ezen a héten megvolt már az
online eszmecseréim során az önképem gazdagítására szolgáló visszajelzés-adagom,
voltam “ízléstelen feminista”, blogomat
nárcisztikusan propagáló, ott elferdült eszméket hirdető “soviniszta” meg
“humortalan” is. Ja, és egy név nélküli - a profilképe alapján leginkább trollnak
kinéző - személynek “Mónikám”. Egyetemi oktatói jellemzésem is újabb
jegyekkel bővült a héten, egy kifogásolt buliötlet kapcsán lettem “karót nyelt
vaskalapos”, feltételezhetően olyan tanár, aki “szürkén ledarálja az anyagot”.
Mindezek után csütörtökre kiérdemeltnek éreztem némi szórakozást; elmentem hát
egy táncra, majd filmet nézni. Magánügy, mondhatnánk, erről minek bejegyzést írni? De nem, egyik
sem az. Előbbin a nők és lányok elleni erőszak megszüntetéséért táncoltak együtt többszázan. A film pedig bár vígjáték, de közügyet
feszeget, mégpedig a női kvóta kérdését. (Hát igen, így szórakozik egy
feminista. :-))
Rúzs, reptér, satöbbi (Cockpit, 2012) kép forrása: http://port.hu/ |
A meglátni nem akart írás viszont folyamatosan motoszkált továbbra
is az ott jellemzett “fantáziátlan” és “nyomorék”, feministává lett
emberben, azaz bennem. Ezt kérdezi a (névtelen) szerző: „És komolyan: Magyarországon, Európában
milyen atrocitások érnek egy nőt, ami miatt szükség van a feminista mozgalomra
a mai napig?“ Anélkül, hogy most részletesen elemezném
a szerteágazó (csúsztatásokkal és tévedésekkel teli) gondolatmenetet, a lényege
körülbelül az, hogy semmiféle atrocitás nem éri a nőket, és nincs szükség
feminizmusra. Ha egyedi lenne ez az állítás, nem érné meg egy péntek estét
rászánni egy reflexió megírására. De mivel sokan fogalmaznak meg hasonló
állításokat, mégpedig magabiztosan, igazukba vetett vakhittel, hát fussunk neki
(ígérem, hogy röviden, én ezzel most lemondtam a péntek esti
családi filmről, cserébe viszont kérem a végigolvasást!! :-)).
Nos, kiindulásul mit szól a kedves Olvasó ehhez az állításhoz: “A
nők általában nem olyan értelmesek, mint a férfiak”? Vélhetőleg nem ért egyet
vele. (Ilyesmit a górcső alá vett cikk sem állít.) A nők alacsonyabbrendűségét
hirdető, a lehetőségeiket korlátozó, hagyományos és rigid gondolkodás, amelyre
ez az állítás is példa, a modern társadalmakban meghaladott, és gyakorlatilag
elfogadhatatlan. A társadalmi változások folyamatai (mint például a nőmozgalmak
vagy a politikai korrektség eszméje) sok változást hoztak a nemekről való
gondolkodásban is. Manapság inkább ilyesféle állításokkal találkozhatunk: “Társadalmunk
eljutott arra a pontra, hogy a nőknek és férfiaknak egyenlő lehetőségeik vannak
az előrejutásra.” “A nőkkel szembeni
megkülönböztetés már nem probléma Magyarországon.” “Az elmúlt években a
politika és a média indokolatlanul sokat foglalkozik a nőkkel való bánásmód
problémáival.” Ezekről mit gondolunk? Elég valószínű, hogy már közel sem
egységesek az álláspontok. Lehet például egyetérteni, mint ahogy a most
tárgyalt cikk írója is pontosan ezt teszi. A kulcsgondolat itt tehát az, hogy a nemek
közötti egyenlőség már megvalósult. Márpedig ha így van, akkor egyértelműen tagadni lehet a fennálló diszkriminációt,
elutasítani a nőmozgalmakat és a pozitív diszkriminációt (például a
kvótarendszert). Egy következő lépésben pedig már felháborodottan ellenezni a
változást célzó cselekvéseket, és lesajnálni, kigúnyolni ( “fantáziátlan” és “nyomorék” jelzőkkel illetni például) azokat, akik
szerint további változásokra igenis szükség van. (Igen, szerintem is szükség
van! )
Nos, a lényegre térve, röviden ígértem, szóval aki a
fentebb kifejtett nézeteket vallja, tehát nem érzékeli a társadalmi szintű,
szisztematikus nemi megkülönböztetést, az bizony az egyenlőség illúziójának habjain
ringatózik, mégpedig a modern szexizmus
nevű csónakban.
Az ebben evezők gondolkodásának tipikus
jellemzője, hogy a megjelenő igazságtalanságot belső okokkal magyarázza, az egyént
téve felelőssé érte. Például azt mondja, hogy egy nő nem azért keres
kevesebbet, mert egy olyan csoporthoz tartozik (nő) amelynek a tagjai kevesebb
bért kapnak, hanem azért, mert “nincs elég vér a pucájában” hogy többet kérjen.
(Némi önellentmondás, hogy ugyanakkor meg ezt a puca-kérdést általánosítja és a
nemekhez köti a szerző aztán, mondván, hogy a férfiaknak úgy általában meg
bezzeg van, ezért keresnek többet.)
A modern szexizmusnak pikantériája
is van; az ezt valló gyakran saját magát kifejezetten egyenlőség-pártinak tartja
(ld. “pszeudoliberális kultúrököl”), de mivel azt hiszi, hogy a régi
egyenlőtlenségek mára már megszűntek, így szükségtelennek tart minden további,
„erőltetett intézkedést.”
Nos, mondhatnám; ‘nekem semmi bajom nincs a modern
szexizmussal, amíg otthon (magában!) csinálja valaki’. Csak az a baj, hogy aki ezt
a típusú ideológiát képviseli – mivel nem tartja magát előítéletesnek –
hajlamos rá, hogy nézeteit nemhogy elrejtené, hanem hangoztatja is, mondjuk jól
megmondja a blogján. A többi hasonlókat gondoló meg bólogat hozzá. Nincs itt
semmi baj, mert az egyenlőség megvalósult. Akik meg mást mondanak, azok nyilvánvalóan
“retardált eszméket” képviselnek.
Hát, döntsön az olvasó. (Talán segíthet ebben a modern szexizmus itt
nem részletezett, ám létező, kiterjedt irodalma
is!) Én nem érzem, hogy a múltba révedeznék, mert itt és most
történik velem naponta sok minden, amiről eszembe jut, hogy nő vagyok. És nem
azért jut eszembe, mert éppen egyenlőnek érzem magamat, hanem éppen
ellenkezőleg. Nagyon rossz érzéseim vannak ilyenkor. Mint például a düh, a
minap a villamoson, amikor azt hallgattam, hogy három férfi hangosan ‘prostiviccekkel’
szórakoztatja egymást, meg az utazóközönséget. Vagy a szégyen, amikor a
belvárosban, vacsorázóhelyet keresve sétálok el fiatal lányok “sorfala” előtt.
Az éttermek ajtajában állnak, és kedvesen vacsorázni invitálnak. Ez a munkájuk,
a szerencsésebbeknek nem teljesítménybérben. Aztán van még az undor, mint például
amikor feleannyi idős fiúk taperolnak le a metrón. Nem az a baj persze, hogy a
gyerekeim lehetnének, de elgondolkodtató, hogy még a kor sem véd meg (ja, igen,
majd ha már elég öreg leszek, akkor meg azt mondják majd, hogy “bottal se
piszkálnának”). Fordítsuk meg
képzeletben a szerepeket ezekben a történetekben; a villamoson nők mesélnek
alázó vicceket hangosan férfiakrók, az éttermek ajtajában fiatal fiúk állnak
hívogatóan, a metrón pedig fiatal lányok taperálnak harmicas férfiakat. Így is
ismerősek a szituációk? Nem valószínű. Persze, lehet hogy mindez azért van,
ahogy Főnix a blogján megmondta: mert a nők mások, nincs annyi vér a
pucájukban. Nos, ezen a ponton itt egyvalamiben egyetértünk: a nőknek valamiből (de az nem a vér) tényleg kevesebb van. H betűvel kezdődik, hét betűs. Kitaláljátok?
ajtók (@Felni) |
Utóirat: Főnix bejegyzése iskolapéldája a modern szexizmusnak, de
semmiképpen sem olyan, amiről az íróval beszélgetni szeretnék. Sokáig
tétováztam, mert igen erős a konstruktív, nézetformáló párbeszédre való hajlamom. (Egyesek szerint szimplán csak mazochizta vagyok.) Miközben azon
lamentáltam, hogy párbeszédre invitáljam-e, elolvastam pár korábbi bejegyzését.
Nos, “A nyomorékokról”
című után pánikszerűen elmenekültem a blogról. Nyilvánvaló, hogy nekem sincs elég vér a pucámban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.