Oldalak

Laman

2014. január 17., péntek

Leckék férfiasságról, 9 éves fiúknak

Kereszty Orsinak

Nem vagyok paranoid. Ahogy a népi bölcsesség tartja, ettől persze még üldözhetnek. És tényleg. Vagyis inkább azt mondanám, hogy a Rendszer összeesküszik ellenem. Folyamatosan újratermeli például a nemi sztereotípiákat. Ezt mondjuk már elég régen beláttam, és körülbelül azóta próbálom másoknak is elmagyarázni, hogyan csinálja. Nem könnyű ez. Mert gyakran elhiszik ugyan, hogy ez nem az én monomániám, csak valahogy mégsem. A Rendszert ha emlegetem, akkor gyanússá válok. Pláne, ha azt kezdem el magyarázni, amit mi szociálpszichológusok szoktunk mondani, hogy bizony az egy önálló lény, olyan minőségei és működésmódjai vannak neki, amik túlmutatnak a benne élő egyének puszta összességén. A nemi szerepek és nemi egyenlőtlenségek újratermelésére is vannak ám neki nagyon hatékony praktikái.
Nos, teszek most egy nyilvános kísérletet arra, hogy megmutassam, hogyan csinálja; szóval most egy leleplező poszt következik! Műfaját tekintve esettanulmány. A főszereplői egy kilencéves fiú (az egyén), meg egy harmadikos olvasókönyv (a társadalom - valamiféle reprezentációja).
Úgy kezdődött, hogy a kilencéves magabiztosan magyarázta a nagynénjének, hogy mi a különbség a fiúk és a lányok kézfogása között. A nagynéni kissé hitetlenkedik, hogy lenne ilyen különbség, a kilencéves erre be is mutatja mindkettőt. Először a férfias kézfogást – erős, határozott. Aztán a nőies kézfogást – döglötthal átadása a fogadó kézbe. Szóval itt van ez a sztereotípia. Mégis honnan jöhet? Mert személyes tapasztalás nem támasztja alá, ezt biztosan kijelenthetjük. Kézfogás. A témáról az első, ami beugrott, egy vers volt, amit éppen az új év apropóján kellett megtanulni a napokban:



Szóval a múlt meg a jövendő; egymással testvéri viszonyban lévő férfiak, akik átadják a stafétabotot, amúgy “férfiasan” kezetfogva. Hm. De vajon honnan tudható, hogy milyen is a férfias kézfogás? Erős és határozott, ahogy a kilencéves demonstrálta. Szóval a férfiak erősek és határozottak. Ezt meg honnan tudjuk? Nézzük meg ezt az olvasókönyvet kicsit alaposabban, hátha találunk erre vonatkozó útmutatást! És tényleg. Itt van például Lehel, a kürtjével:


Akiről megtudjuk, hogy megérdemelte a halálos ítéletet, mert csapata elvesztett egy csatát a német császárral szemben. Ezt végre is hajtják rajta, de előtte még úgy fejbe küldi a kürtjével Konrád császárt, hogy az holtan rogyik össze. Lehel pedig ezzel – az ősi magyar hiedelem okán - elintézettnek veszi, hogy a császár a szolgája lesz a másvilágon.
Aztán itt van még Botond is, aki az Árpád-vezérelte magyar csapattal zsákmányt szerezni portyázik:

A görögök a csoportos vérontást elkerülendő javaslatot tesznek: egy vitéz álljon ki mindkét bandából. Minden magyar – “haragtól szikrázó szemmel” – vállalná a megmérettetést. A választás végül a “köpcös, tagbaszakadt” Botondra esik. Aki előbb buzogányát úgy elhajítja, hogy az kettétöri a nehéz vaskaput, majd a görög óriásnak üres kézzel menve, úgy a földhöz keni, hogy annak kiszáll a lelke. Leckék történelemből, leckék férfiasságból. De hogyan lehet átültetni egy évezreddel később mindezt a napi gyakorlatba egy kilencéves fiúnak? Az olvasókönyv két lépésben ad ehhez is segítséget.
Első lépés: gyerekek a múltban:


Egy olvasmány az Árpád koralbeli gyerekek életéről. Akik “célba lőttek, dárdát hajítottak, fakarddal viaskodtak”. Meg az is volt, hogy két csoportra osztották őket, aztán egymás ellen csatáztak, persze lóháton. Mindezt csak a fiú gyerekek csinálták, ugyanis “A leányok persze a sátrak között maradtak az anyjuk mellett.” A tanulság pedig: “Kemény idők voltak azok a gyerekekre is. A honfoglalás nagy munkájában nem egy hős gyerek vére ömlött ki erre a földre.”

Második lépés: gyerekek most:


Egy játékra invitál a könyv, aminek a neve, hogy “kakasviadal”. A képen két fiú demonstrálja is, lökdösődést mímelve, hogy még jobban átérezhető legyen: ez egy nulla összegű, nem kifejezetten kooperációt fejlesztő játék.

Eddig az esettanulmány. Most már csak egy apró gondolati ugrást kell megtenni; hogyan kapcsolható össze egy kilencéves fiú kézfogással kapcsolatos “tudása” és Botond meg Lehel halállal végződő kalandjainak tanulsága?

Szóval leckék férfiasságról. A bejegyzés címét persze ki lehetne egészíteni, miszerint nem csak fiúknak. A lányok ugyanebből a könyvből gyakorolják az olvasást, és egészen biztosan levonják ők is a maguk tanulságait, például sátrakban üldögélésről, meg a veszélyes férfiakról. Nem is lenne csoda, ha ezek után csak óvatos, döglötthal kézfogást kockáztatnának meg. (De nem. :-) )
Persze nem csak a férfiakról tanítja őket a könyv, szerepelnek abban nők is, például a fényeslitkei asszonyok, akik védelmező férfiak nélkül maradtak, így kénytelenek voltak maguk agyonverni a tatárokat. De erről majd egy következő bejegyzésben. 



Olvasnivaló:
Kereszty Orsolya: A társadalmi nemek reprezentációjának vizsgálata a tankönyvekben. Könyv és Nevelés. 2005 szeptember, 56-67.

5 megjegyzés:

  1. A „férfias kézfogásban” az "igazi markosság" sugallásán kívül talán az is benne van, mintha a férfiak nehezen bírnák ki önmegerősítő taktilis-fizikális inger nélkül a találkozás/búcsúzás élményét (ha már egyszer konvencionálisan nem „elegáns” puszilkodniuk – ld. még a parolázás fiatalosabb, vagányabb kiadását: a pacsizást). Nyilván, hogy ez is a hamis tudat egyik példája, de mondanám, hogy Kányádi sem leigázásideológiai kiáltványt írt, azaz nem a nőiség sztereotipizált megtagadása járt a fejében. (Világos: reflexként jött az ujjából, téridő-kötött szocializációs terheltség, satöbbi.)

    Különben a régi históriák nemi munkamegosztása ezen könyvecskékben hitelesen beszéltetik el, csak éppen a legfontosabbat nem teszi hozzá a margó, a lábjegyzet, csak legfeljebb a felolvasó: hogy ezek TÖRTÉNELMI képletek ill. TÁRSADALMI képződmények voltak, és nem TERMÉSZETI meghatározottságok. Előbbieket pedig mi magunk szabjuk meg, és sosem késő a reformálás.
    Mindezek egyébként generális konfliktusrendezési mintákról szólnak inkább, amelyeket hiába korrigálnánk a tárgyalásos, érvütköztetéses, egyezkedéses, diplomáciás megoldási stratégiák felé, attól a világban láthatók - és elevenek - maradnak még a nem is kevesbedő militarizmusok és erőszakos vitarendezési módok. Persze, hogy nem ezek a kívánatosak, és inkább bárcsak már azt lehetne olvasókönyv-oldalakon is mutogatni, hogy bezzeg egykoron még előfordultak ezek a letűnt formák is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, azaz nem, Kányádi versével önmagában semmi baj sincsen, szépen megszemélyesít egy kulturálisan fontos eseményt. :-) Mint ahogy a mondák is fontos részét adják a kultúrának. A baj az egyrészt pontosan ott van, ahol írod, lépcsőházy: a reflexiók, amelyek az olvasmányokhoz esetlegesen kapcsolódnak, azok nem a kritikai, itt-és-most viszonylatában jelennek meg.
      A kézfogáshoz: hogy miért is bírják a férfiak nehezen az "önmegerősítő taktilis-fizikális inger" nélkül? Szerintem az önmegerősítésen túlmutatóan a rendszer megerősítése is benne van minden kézfogásban. (Na tessék, megint a feminista összeesküvés-elmélet! :-)). Szóval a férficinkosság, szerződés nyugtázása minden kézfogás, nem okvetlenül tudatosan. Érdemes kipróbálni ezt egy olyan helyzetben, amikor vegyes csoportban találkozunk. A férfiak elkezdik a körbekezezést (nem bemutatkozási helyzet, hanem ismerjük egymást, mindenki mindenkit). Ez eltart pár percig, szia-heló-kézfogás. A nők meg közben álldogálnak, esetleg puszikat cserélnek addig. Szóval egy ilyen helyzetben próbáljuk ki, hogy elkezdünk kezet nyújtani a férfiaknak. Meghökkennek és/vagy zavarba jönnek. Belenyomultunk a férfias rituáléba! :-)

      Törlés
    2. A vázolt feszengő csoportjelenet mindennél inkább idézi a hajdani(?) nemi diszkószerepek metaforáit: a hölgyek "árulják" csak a "petrezselymet", amíg a férfiaknál összeáll a "majomsziget".

      Az adott tenyérösszedörgölő mozdulatból szinte mitologikus arányú szimbolikákat próbálna olykor kibontani a belőle fensőbbségesen olvasó részes fél.
      A máchó attitűd pl. rögtön gyanakodni kezd az olyan gyámoltalan tenyér gazdájára, amelyről úgy volt érezhető, mintha keze helyett erdei gombát érintett volna. Ennek nyomán aztán rögtön további „bizarr” jeleket vél metakommunikációján észrevenni. És sitty-sutty kész is a rögtönzött pszichológiai diagnózis, amit lehet utólag mesélni az asszonynak/a havernak: a Másik akaratgyenge, sunyi, impotens, nemi orientációjában eltérő (mármint őtőle, a heteró szuperhímtől), intellektuális típus (értsd: álmodozó, „okoskodó”, „elvont”, életidegen), éretlen, keringési zavaros, puhány, slampos, balek, ügyefogyott, gátlásos, alulszexualizált, papucs, gyáva, jellemhibás, titkolózó, é. í. t. És ezeket még csak nem is az élet- és sorsvonalának kitapintásából vonja le. Eközben a Másik csak csendesen megmosolyoghatta, ahogy dúvadunk lóhátról lenéző méregető szemekkel, feszülő nyaki inakkal-erekkel, alkari bizonyítási kényszerrel, kivagyian kéjelegve, kézél-ropogtatóan fickóskodik egy szimpla ismerkedő kézrázás aktusában. Marad a mélyen együttérzés gesztushódolása.

      Azért a gazdasági élet sokszor kimerítő(en üres) imázstanácsadó tréningjein sajnos nagyon hasonló rutinokra kondicionálja a női üzletkötőket is, amikor a meggyőző fellépés unisex kritériumait ilyen felszínes apróságokban sztenderdizálja. Két női csúcsvezető (tudom, így kezdődik a mese habbal...) mancsszorítása – férfi kollégák tekintetétől övezve – is lehet görcsös és modorosan idegen látvány.

      Különben akad már puhulási tünete a jelenségnek. Kamaszkori ellenmozgalmakban már jó ideje dívik a páratlan számú orcára cuppantás fiúknál, lányoknál egyaránt. A rítus persze aligha éli túl a munkaerőpiacra lépés pillanatát, amitől fogva sürgősen le kell majd vetkőzzék.

      Törlés
  2. Erről még eszembe jutnak azok a kutatások, hogy a felnőttek mennyire nincsenek tisztában történelmi tényekkel. Nem is csoda, ha az egész általános iskolai irodalmat a mondák és regék szövik át, nem csoda, ha megkeveredik az ember, hogy mi a történelmi tény és mi a monda. Sajnálom, persze értem, hogy a kortárs művészek kimaradnak mindig :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ezek a magyar mondavilág gyakran emlegetett történetei. (Lehel kürtjét ráadásul még mutogatják is, rajta a csorbával, amit a császár koponyájával való találkozása okozott...) A mondák persze fontos részei egy kultúrának, nem is azt akartam most kihozni ebből, hogy milyen macsó világot festenek, hanem azt, hogy milyen következményei lehetnek annak, hogy ma az általános iskolai "kánon" törzsanyagát képezik ilyen mennyiségben. Itt most a "férfiagresszió" szempontjából nézve. Ezeket olvassák, feldolgozzák az iskolában, aztán pedig a szülői értekezleteken annak a problematikáját tárgyaljuk ki, hogy ezek a mai fiúk "egyszerűen kezelhetetlenek..." Kérjük a szülőket, hogy beszélgessenek a gyerekekkel! Jó. Beszélgetünk... (Nem, nem azt állítom, hogy az olvasókönyv a felelős az agresszióért, hanem azt, hogy az is egy - nem is olyan kicsi - fogaskerék a gépezetben.) A történelmi tényeket illetően, tényleg érdemes lenne elválasztani őket a mítoszoktól. Ugyanakkor meg, arról is sok diskurzus van ma már, hogy a történelem narratívái is alapvetően a férfiakról szólnak (ld. HIStory vs. HERstory :-) )

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.